SCH

Ebben a nyári táborban robotokkal játszanak és kódolnak a gyerekek

Ebben a nyári táborban robotokkal játszanak és kódolnak a gyerekek

A Funside School nyári táborozói ezúttal a KUKA-hoz látogattak el, ahol ipari robotokkal ismerkedhettek meg testközelből

 

Kevés menőbb nyári tábori programot találni annál, amit a Funside School robotika szakos tanulóinak talált ki. A tanulócsoport rendszeresen lehetőséget kap, hogy ellátogasson a BME egy tanszékére vagy egy high-tech partnercéghez, ahol különböző technológiai ismereteket szerezhetnek. A KUKA hazai vállalatánál nemrég olyan ipari robotokkal találkozhattak a gyerekek, amelyeket például gumicukrot vagy repülőgépet gyártó cégeknél alkalmaznak, egyben olyan robotok is, amelyekhez hasonlókat később felnőttként maguk fejleszthetnek, tesztelhetnek főállásban, ha végül az IT-s pálya mellett döntenek.

 

A Funside School az ország első olyan délutáni és nyári táboroztató iskolája, amely egyszerre kínál angol nyelvi, informatika és robotika képzést gyerekeknek. Az egyre nagyobb érdeklődést kiváltó budapesti iskola már két helyszínen működik Budapesten. A modern oktatási szemlélet és tananyag mellett céges látogatásokkal teszik még érdekesebbé a technológiai tanulmányokat. Most augusztusban az egyik legnagyobb ipari robotgyártó, a KUKA robotjait próbálhatták ki a Funside School tanulói, ahol saját kézzel tesztelhették a többcsuklós robotkar ellenállását és smartpadekkel maguk vezérelhettek robotokat.

„A Funside School technológiai foglalkozásainak szervezésében elsődleges szempontunk, hogy valós példákon keresztül mutassuk be a gyerekeknek, mi mindenre használható a digitális szaktudás napjainkban. A KUKA Hungáriánál tett látogatásunk során elsőkézből láthatták a gyerekek, hogyan működik egy ipari robot, és mit csinál egy robot fejlesztője, tesztelője. Az ilyen közvetlen élmények kifejezetten motiválóan hatnak a fiatalokra, különösen azokra, akik már eleve érdeklődnek a technológia iránt” – mondta Kittka András, a Funside School alapítója.

 

A KUKA Hungáriánál tett látogatás egyszerre adott klassz élményt a Funside School tanulóinak a különböző robotok kipróbálása révén és szerettette meg a gyerekekkel a jövőben is értékes szakmai területeket, a robotikát és az automatizációt. A látogatáson résztvevő táborozók nem mulasztották el az alkalmat, hogy a KUKA szakembereinek feltegyék azokat a kérdéseket, amikre egy felnőtt talán nem is gondolna. Tudta-e:

 

Miért vannak üvegcellába zárva egyes robotok?

 

Ha kártyázok egy robottal, ki tudja mondani, hogy UNO, amikor már csak egy kártyája maradt?

Nem. Az ipari robotok az emberek munkáját, a gyártási folyamatokat, az anyagmozgatásokat és a precíziós munkákat támogatják, szemben a humanoid robotokkal, amelyek egészségügyi, kényelmi vagy együttműködési funkciókkal segítik az embereket.

Miért KUKA a KUKA?

Kis tipológiai kitérővel erre is magyarázatot kaptunk a KUKA szakembereitől: a ma is használatos „kuka” szavunk eredete a német KUKA cégnévhez kapcsolható, amely az alapítók, Johann Josef Keller és Jakob Knappich nevéből és a cég augsburgi székhelyének nevéből alkotott szóösszetétel (Keller und Knappich Augsburg – KUKA). A korábban acetiléngyártással foglalkozó KUKA az 1920-as években a Mercedesszel közösen építette meg az első olyan szemetesautót, amelyen a forgódob már automatizáltan tömörítette a szemetet. A kifejezést a köznyelv is átvette az utcákon futó, logózott „KUKA-s autók” nyomán.

 

Alapvetően precízek a robotok?

A robotok hosszú tesztelési folyamaton mennek végig mielőtt bevonnák őket a munkafolyamatokba. A precíziós beállításokat és teszteket követően már egy világbajnok asztaliteniszezővel is felveszik a versenyt.

 

Persze azt is kérdezhetnénk, hogy a robotok nem veszik el végülis az emberek munkáját? A Funside School és a KUKA szakemberei egyetértenek abban, hogy a robottechnológia elterjedésével a gépek elsősorban olyan feladatokat fognak átvenni az emberektől, amelyek könnyen automatizálhatók, vagy meghaladják az emberi fizikai kapacitást, ezáltal tehermentesítik a dolgozókat, akik így az értékteremtő, kreatív vagy épp stratégiai feladatokra tudnak koncentrálni. „A robotok elterjedése nemcsak pozíciók megszűnését, hanem új munkakörök születését is eredményezi majd. A digitális szakmai ismeretekre tehát a jövőben is nagy szükség lesz, és az egyre speciálisabb technológiai területeken való képzettség kerül előtérbe. A KUKA-nál továbbra is emberek dolgoznak a gépeken, az új fejlesztéseinkkel pedig azt szeretnék elérni, hogy a gépek meghibásodása is elkerülhető legyen”mondta  Schieder Gábor, a KUKA Hungária szoftvertesztelési csapatvezetője.

 

A Funside School technológiai oktatása keretében nem először szervezett hasonló rendhagyó programot.  A Budapesti Műszaki Egyetem közreműködésével a Funside csoportok hetente változó szakmai programokon vehetnek részt. A Funside programjai között szerepel még a Digitális homokozó, amely élő tér- és mozgásérzékelő szenzorokkal, és a gyerekek kézfelületével szimulálható természeti jelenségekkel a földrajzoktatást emeli 21. századi szintre. Egy másik program keretében pedig a gyerekek lehetőséget kapnak, hogy kipróbálják a Harry Potter KANO varázspálcát, amellyel a kódolás alapjait sajátíthatják el.

 

A Funside workshopjai között egyedülálló a LEGO robotépítés is, amely keretében az iskola a szülőket is meginvitálta egy játékos informatika órára, akik a gyerekekkel közösen építhették meg Vernie-t, a programozható robotot. A foglalkozás során a LEGO Boost robotprogramozási szett építőelemeiből, szenzorokból, a LEGO saját, tableten kezelhető programozó platformjával, és persze a Funside tanárainak segítségével építettek robotokat.

 

„A Funside táborai és délutáni képzései abban tűnnek ki, hogy nálunk egyszerre valósul meg a szakmai tudástranszfer és a szabadidős szórakozás. A gyerekek nem egy kötött, száraz előadássorozaton vesznek részt, hanem aktívan és szórakozva töltik a szabadidejüket, közben pedig olyan digitális készségeket szereznek, illetve fejlesztenek, amelyekből később igazán sokat profitálhatnak. Ez egy hosszú távú befektetés a jövőjükbe, rövidtávon pedig könnyed közösségi időtöltést jelent” – tette hozzá Kittka András.

Visszaugrás a navigációhoz